דלקות עפעפיים

מהי דלקת עפעפיים (בלפריטיס)?

בלפריטיס הינו זיהום או דלקות עפעפיים חריפה המופיעה בשפת העפעף ונגרמת כתוצאה מבקטריה שחיה ע"ג העור ומייצרת הפרשות כימיות הגורמות לגירוי העין. כתוצאה מכך, בלוטות החלב או בשמם המקצועי בלוטות מייבומיאן (Meibomian), הנמצאות בשולי העפעף העליון והתחתון מאחורי קו הריסים, מתמלאות בשומן חומצתי.

בזמן שאנו ממצמצים ומניעים את העפעף מפרישות בלוטות החלב שומן בכמויות יתר, השומנים החומצתיים מציפים את פני השטח בעין וגורמים לגירוי, להרגשה של חול או צריבה ולעיתים קרובות נרגיש באופן פתאומי טשטוש בראיה כתוצאה מההפרשה השומנית.

דלקות עפעפיים, בלפריטיס, הינה מחלת עפעפיים נפוצה, מורכבת וקשה לטיפול. ברוב המקרים ניתן לטפל בהצלחה אך המחלה יכולה לחזור. יש לציין שדלקות עפעפיים, בלפריטיס, לעיתים קרובות מופיע כבעיה משנית למחלות אחרות כגון יובש, אלרגיות, חסימת דרכי דמעות ומחלות עור כגון קשקשת, סבוריאה דרמטיטיס או אקניה רוסקאה (Acne Rosacea).

דלקות עפעפיים המופיעה בשפת העפעף, בלפריטיס, נפוצה מאד בקרב אנשים רבים, גורמת לטרדה ופוגעת באיכות החיים. ההבחנה לדלקת עפעפיים תעשה ע"י רופא עיניים אך אדם יכול לאבחן עצמו כסובל מבלפריטיס במידה ושולי העיניים אדומות וקרומים קטנים מדביקים את הריסים. בנוסף, שפת העפעף והחלק הלבן בעיניים נראה אדום ומלווה בהרגשת צריבה. בבקרים, העפעפיים יהיו דבוקים יחד, לפעמים מלווים בהפרשות צהובות. סימנים אלו גורמים לעיניים להיות מגורות ושורפות וקיימת הרגשה שקיים גוף גרגרי זר בעין.

מצב זה של דלקות עפעפיים מקושר לסינדרום העין היבשה, ציסטות בעפעפיים, ריסים חודרניות וכיב (אולקוס) הקשור לאזור הקרנית ההיקפי. אצל חלק מהמטופלים, דמיעה מוגברת יכולה להגרם בעקבות גירוי העין. הטיפול בבלפריטיס צריך להתייחס לגורם לדלקות עפעפיים וכן לרמת הסבל ממנו סובל המטופל, אם יש הרגשת צריבה, יובש וכד'.

כיצד נטפל בדלקות עפעפיים (בלפריטיס)?

הטיפול בדלקות עפעפיים – בלפריטיס יעשה ע"י שמירה על הגיינה וניקוי הפרשות העיניים. מומלץ לעשות קומפרסים פושרים לפחות פעמיים ביום בעזרת מטלית או פד, השימוש בקומפרס יביא להמסת ההפרשות החוסמות את הבלוטות, הרחבת פתח הבלוטה וע"י כך זרימה טובה יותר של השומן מהבלוטות. מומלץ לעסות בעדינות את העפעף לאחר הקומפרס, תנועות העיסוי מאפשרות לשחרר את פתח הבלוטות וכך יכולות ההפרשות להתנקז החוצה ולהקל על דלקות העפעפיים.

לאחר השימוש בקומפרסים יש למרוח משחה אנטיביוטית לפי מרשם הרופא. ניתן לרכוש מגבונים מיוחדים לניקוי העפעפיים בבית מרקחת. כאשר למרות הטיפול הדלקות בעפעפיים אינה נרפאת, ניתן ליטול כדורי אנטיביוטיקה. המחלה עלולה להיהפך לבעיה כרונית, מציקה ומטרידה בעיקר בקרב אנשים הסובלים ממחלות עור.