The Art Of Eyes

לתיאום תור חייגו: 072-3969917

ת"א: הברזל 20, רמת החייל | עפולה: יצחק רבין 18

ניתוח עפעפיים

תאמו פגישה:

מלאו פרטיכם וניצור קשר בהקדם:

יובש כרוני בעיניים

מהי תסמונת העין היבשה (יובש כרוני בעיניים) ?

האטה בקצב ייצור והפרשת הדמעות קורה באופן טבעי עם השנים באוכלוסיה הבוגרת ואצל נשים עם הפסקת המחזור. תסמונת העין היבשה (יובש כרוני בעיניים), הנקראת גם Keratoconjunctivitis Sicca, מתרחשת כאשר קיימת בעיה במערכת דרכי הדמעות שתפקידה לשמור על העין לחה ומסוככת והן כתוצאה מאידוי מוגבר של דמעות.

תסמונת העין היבשה (יובש כרוני בעיניים) הוא תוצר של גירוי בעיניים ויכולה להופיע גם בעקבות בלפריטיס, או דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis). טיפות מלאכותיות, ג'לים ומשחות הרגעה, לרוב מקלים על הסימפטומים. חשוב להבין שבעיית יובש כרוני בעיניים הינה בעיה כרונית ולרוב הטיפול מהווה הקלה על הסימפטומים.

דמעות

ערוץ הדמעות מורכב משלוש שכבות, השכבה העיקרית האמצעית המימית זו המייצרת את הדמעות, השכבה החיצונית דקה ושומנית ומפחיתה את אידוין של הדמעות והשכבה הפנימית דקה ורירית השומרת על פיזור הדמעות על פני הקרנית.

לשכבה האמצעית מגיע הנוזל המימי מבלוטות הדמעות המפרישות אותן. בלוטות אלו נמצאות בחלק העליון ובחלק החיצוני של כל עין, הן יוצרות באופן תמידי כמות קטנה של נוזל מימי המתנקז בחלק העליון של העין וכאשר מתבצעת פעולה של מצמוץ העפעף מפזר את הדמעות על גבי החלק הקדמי של העין.

בשכבה החיצונית ישנן בלוטות קטנות בעפעפיים, בלוטות החלב (Meibomian glands), היוצרות כמות קטנה של נוזל שומני המכסה את השכבה החיצונית של שק הדמעות. שכבה זו עוזרת לשמור על משטח שק הדמעות חלק ומפחיתה את התאדותן של הדמעות. במקרים של חסימה בבלוטות החלב תיתכן בעיה של כלזיון- שעורה כלואה, או דלקת עפעפיים כרונית- בלפריטיס.

לשכבה הפנימית תאים של הלחמית בחלק הקדמי של העין והפנימי של העפעף, מייצרים גם הם כמות קטנה של נוזל רירי. נוזל זה מאפשר לדמעות להתפזר באופן שווה ע"ג משטח העין. לאחר מכן, מתנקזות הדמעות לערוצים קטנים (Canaliculi) בחלק הפנימי בצידה של העין לתוך שק הדמעות. מכאן, הן זורמות דרך תעלה הנקראת Naso-Lacrimal Duct המשפך (הנאזו-לקרימאלי) אל תוך האף.

הגורמים ליובש כרוני בעיניים

מה גורם ליובש כרוני בעיניים? עיניים יבשות יכולות להשפיע על כל אחד, אך תסמונת העין היבשה שכיחה יותר בקרב האוכלוסייה הבוגרת ומופיעה בקרב 7 מתוך 100 אנשים בגילאי ה-50 ובכ-15 מתוך 100 אנשים בגילאי ה-70. יובש כרוני בעיניים מופיע אצל נשים יותר מאשר אצל גברים וקיימים מספר גורמים להופעתו.
• הזדקנות- תהליך ייצור הדמעות נוטה להיפגע עם השנים ואיתו מופיעה תופעת יובש כרוני בעיניים. נשים לרוב מבחינות בתופעה לאחר גיל המעבר בעת הגעה לשלב בו נפסק המחזור.
• תרופות- קיימות תרופות שתופעות הלוואי שלהן גורמות ליובש כרוני בעיניים, או מחמירות את מצב היובש הקיים בעין. לדוגמא שימוש בתרופות משתנות, נוגדני דכאון, אנטי-היסטאמין, כדורים לטיפול בחרדות ובעיות פסיכולוגיות אחרות, גלולות למניעת הריון, טיפות עיניים המיועדות לבעיות עיניים אחרות חוסמי בטא וטיפות לגלאוקומה ועוד גורמים לתופעת עיניים יבשות.
• מחלה- אצל חלק מהמטופלים, התפתחה תסמונת העין היבשה כתסמונת של מחלה כללית יותר, לדוגמא דלקת מפרקים שגרונית, מחלות אוטואימוניות, מחלות עור ואלרגיה. במצבים אלו, יופיעו גם סימפטומים נוספים בחלקי הגוף השונים כדוגמת כאבי פרקים לצד היובש כרוני בעיניים .
• חוסר דמעות- נגרם בד"כ כתוצאה מפגיעה בייצור המרכיב המימי של הדמעות וגורם ליובש כרוני בעיניים. הדבר יכול להופיע גם בקרב אנשים בריאים ושכיחותה עולה מעל גיל 40.
• קצב מואץ של התאדות הדמעות- יכול לקרות כתוצאה מלחות נמוכה (ממערכת חימום מרכזית או מיזוג אוויר), תדירות מצמוץ נמוכה המשולבת עם פתיחת העיניים בצורה רחבה יותר מהרגיל, לדוגמא המצאות זמן רב אל מול המחשב, הטלוויזיה או המיקרוסקופ.
סיבות נוספות להתאדות הדמעות ותופעת היובש כרוני בעיניים יכולות להיות מושפעות מתנאי מזג אוויר בחוץ, חוסר יכולת לסגירת העיניים באופן מושלם כתוצאה מבעיות עיניים בבלוטת התריס. למטופלים אשר ישנים עם העיניים פתוחות במידה מה נגרם נזק לחלק החיצוני של העיניים, ניתוח או פציעה, בלפריטיס (דלקת בעפעפיים) עלולות אף הן לגרום לקצב מואץ של התאדות הדמעות ומכאן לתסמונת העיניים היבשות. לעיתים, בעיקר אצל בני נוער, לא ידוע הגורם לכך שהם מייצרים פחות דמעות מהכמות הנורמאלית אם כי שימוש בעדשות מגע גורם אף הוא ליובש כרוני בעיניים.

סימפטומים ליובש כרוני בעיניים

סימפטומים לעין יבשה יופיעו לרוב בשתי העיניים, בין הסימנים:
• גירוי בעיניים, ההרגשה בעיניים של צריבה או חוליות ללא סימני אודם. במידה וכן, מדובר בבעיה אחרת.
• טשטוש קל בראייה מדי פעם, אף על פי שעיניים יבשות אינן פוגעות ביכולת הראייה של העין ולרוב אינן גורמות נזק תמידי לראיה.
• סימן שכיח ליובש כרוני בעיניים הינו דמעת יתר הנגרמת כתוצאה מיובש. היובש גורם לגירוי העין המייצרת דמעות כרפלקס להגנה מפני היובש.
• במידה ונעשה שימוש בעדשות מגע, הן עלולות לגרום לתחושת אי-נוחות.
• פוטופוביה – תיתכן רגישות יתר לאורות חזקים וכתוצאה מכך הימנעות מאורות בהירים. הדבר נדיר ביותר.

סיבוכים האפשריים כתוצאה מיובש כרוני בעיניים

סיבוכים כתוצאה מתסמונת העין היבשה לרוב אינם נפוצים. לעיתים מופיעה דלקת בלחמית או בקרנית העין בחלקה הקדמי. במקרים חמורים של יובש כרוני בעיניים עלולים להתפתח כיבים בקרנית. במידה והעין הופכת אדומה ומגורה או כאשר יכולת הראייה מושפעת יותר ממעט ובאופן זמני יש לגשת לרופא העיניים. כנ"ל במצב בו מתפתחת רגישות מעבר לגירוי העין. אלו הם סימפטומים אשר לרוב אינם מופיעים והם עלולים להתריע על בעיות אחרות בעין.

כיצד מאבחנים יובש כרוני בעיניים

רופא יכול לאבחן עיניים יבשות ע"פ הסימפטומים המוזכרים. אולם, יובש כרוני בעיניים עלול להיות סימפטום לבעיה חמורה יותר ועל כן לעיתים מתבצעת בדיקה על מנת לאשש את האבחנה. בדיקה זו נקראת בדיקת שירמר (Schirmers Tear Test), במהלכה מודדים את כמות הדמעות שהעין מייצרת ע"י נייר פילטר מיוחד מונח מתחת לעפעף התחתון של העין במשך 3 דקות. באמצעות בחינה של מידת הרטיבות של נייר הפילטר לאחר 3 הדקות, ניתן להעריך את כמות הדמעות שהעין מייצרת.

דרכי הטיפול ביובש כרוני בעיניים

מאחר ועין יבשה הינה מצב כרוני, הטיפול יכול להשתנות בהתאם לצורך ע"פ מצב היובש כרוני בעיניים ותגובת המטופל לטיפול שנקבע.
דמעות מלאכותיות – דמעות אלו מגיעות בצורה של טיפות עיניים או ג'ל והן לרוב עוזרות בהקלה על הסימפטומים. בתחילת הטיפול יש להשתמש בהם מדי שעה או יותר על מנת לשפר את מצב היובש כרוני בעיניים. לאחר שקיים שיפור במצב ניתן להוריד את המינון ולייצב אותו לשימוש של 3 או 4 פעמים ביום. על מנת להעלים את הסימפטומים, יש להשתמש בהם באופן שגרתי. קיימים מספר סוגים של תכשירים לדמעות מלאכותיות המכילות מרכיבים שונים. לעיתים, עלול המטופל להרגיש אי נוחות עם סוג מסוים של טיפות, במצב זה יוחלף הטיפול לסוג אחר על מנת להקל על הכאב.
הערה: מספר סוגים של דמעות מלאכותיות מכילים חומרים משמרים, שימוש בטיפות מסוג זה לתקופות ארוכות עלול לפגום בקרנית העין ולגרום לאלרגיה ויובש. על כן, במידה ונעשה שימוש של 4 פעם ביום במהלך תקופה ארוכה, מוטב להשתמש בטיפות עיניים אשר אינן מכילות חומר משמר. כמו כן אין להשתמש בעדשות מגע במקביל לטיפול ביובש כרוני בעיניים ע"י טיפות עיניים המכילות חומרים משמרים שכן הדבר עלול ליצור בעיות, השימוש בעדשות מגע יעשה רק עם שימוש בטיפות עיניים ללא חומרים משמרים.
משחת עיניים – ניתן להשתמש במשחה לסיכוך והרגעת העין לפני השינה. ניתן לרכוש משחה זו בבית המרקחת או ע"י מרשם. מומלץ לא להשתמש במשחה זו במהלך היום, שכן היא עלולה לגרום לטשטוש הראייה ולפגום ביעילות של טיפות העיניים. בנוסף, אין להשתמש במשחה לעיניים במידה ונעשה שימוש בטיפות עיניים לבעיות אחרות כגון גלאוקומה, שכן טיפות העיניים יאבדו מיעילותן.
טיפולים נוספים – דמעות מלאכותיות ומשחות עיניים יעילות ברוב המקרים של יובש כרוני בעיניים. טיפולים אחרים לעיניים יבשות יוצעו במקרים חמורים יותר כאשר הדמעות המלאכותיות ומשחת העיניים לא עזרו. אחד הטיפולים המוצעים הוא שתל סיליקון (Punctal), פקקים, המשמש לחסימת הדמעות על מנת למנוע את תהליך הניקוז. מדובר בהליך מהיר שאינו כואב.
השתלת פקקים – במקרים של יובש קשה ניתן להשתיל פקקים לתעלת ניקוז הדמעות. הפקקים מונעים את נזילת הדמעות מהעין, כמות הדמעות מוגברת והדמעות שנשארות בתוך העין מביאות לריפוי הרקמות שנפגעו. יעילות הטיפול התרופתי אפקטיבית יותר כאשר הושתלו פקקים חשוב לציין שהשתלת הפקקים הינה הליך הפיך, ובמידה והיובש כרוני בעיניים עבר או החלה דמעת יתר ניתן להוציא את הפקקים. רוב האנשים הסובלים מיובש קשה מרגישים שיפור משמעותי ביותר באיכות חייהם בעקבות טיפול זה.

לתיאום תור חייגו: 072-3969917

מרפאות: הברזל 20, בניין אסותא רמת החייל ת"א / יצחק רבין 18, עפולה​

Call Now Button