The Art Of Eyes

לתיאום תור חייגו: 072-3969917

ת"א: הברזל 20, רמת החייל | עפולה: יצחק רבין 18

תאמו פגישה:

מלאו פרטיכם וניצור קשר בהקדם:

ניתוחי עפעפיים תחתונים

מהו ניתוח עפעפיים תחתונים?

העיניים הן לרוב הראשונות להפגין סימנים חיצוניים הקשורים לגיל. בדומה לתהליך שקורה בעפעפיים העליונים, גם בעפעפיים תחתונים קיימת התרופפות רקמות, העפעפיים נפוחים ומופיעות 'שקיות' מתחת לעיניים.

כתוצאה מהחלשות הרקמות והשרירים ובעיקר החלשות רקמת הספטום התומכת בשומן הארובתי ומשמשת כשכבת מגן המחזיקה אותו במקומו, עלולים כיסי השומן הנמצאים בארובת העין ל'נדוד' ממקומם לקדמת העין מה שיוצר את מראה השקיות מתחת לעיניים. התהליך מלווה בד"כ גם ב'נפילת' הלחיים ולעיתים יש להתייחס בפתרון לשני האזורים. יתכן גם מצב הפוך שבו במקום לבלוט החוצה, ישקעו כיסי השומן הללו פנימה, ויגרמו למראה חלול בעפעפיים התחתונים.

הפתרון המוצע לבעיית ה'שקיות' מתחת לעיניים הינו כירורגי, ניתוח עפעפיים תחתונים או בשמו הרפואי ניתוח בלפרופלסטי תחתון. זהו ניתוח שבמהלכו מקדמים את השומן המצטבר במקום להעלים אותו, על מנת לבנות מחדש את הרקמות הרכות שבעפעפיים התחתונים תוך עיצובם מחדש למראה חלק ומסירים חלק מעודפי השומן באופן זהיר במידת הצורך. הסרה לא אחראית של שומן ארובתי תביא למראה של חוסר ועיניים שקועות. במקרים בהם יש בנוסף לשקיות מתחת לעיניים גם עודפי עור בעפעף העליון יבוצע ניתוח עפעפיים תחתונים המשולב עם ניתוח בלפרופלסטי עליון להסרתם. שילוב כזה בין שני הניתוחים נעשה במקרים רבים.

הגורמים ל עפעפיים תחתונים ('שקיות')

בערך משנות הארבעים המאוחרות תחילת שנות החמישים לחיינו נחלשות הרקמות והשרירים התומכים בשומן הארובתי המקיף את העין. כיסי השומן מתרופפים, זזים בהדרגה לקדמת העין ויוצרים מראה של עפעפיים נפוחים, מראה 'שקיות' מתחת לעיניים.

ישנם מספר גורמים לתופעת ה'שקיות' מתחת לעיניים המופיעות בעפעפיים תחתונים, כגון נזקי שמש ועישון והבולט ביניהם, תורשה. הגנים שאנו יורשים קובעים במידה רבה את האופן שהתהליכים הבאים ישפיעו עלינו. תהליכים המשפיעים בהדרגתיות על מצב גמישות רקמות העפעף ויוצרים החמרה המביאה למראה רפוי ולקמטים.

• שומן הפנים מתחיל להיספג ומוביל לאיבוד נפח וכתוצאה מכך מודגש מראה הפנים הנפולות.
• כיסי שומן עמוקים עלולים לבלוט קדימה כתוצאה מהחלשות שכבת המגן של העפעף וליצור שקיות מתחת לעיניים ומראה של עפעפיים נפוחים. לעיתים אף יתכן מצב בו במקום לבלוט החוצה, ישקעו כיסי השומן הללו פנימה, דבר הגורם למראה חלול בעפעפיים התחתונים כמו גם בעליונים.
• הרקמות הרכות באזור הלחיים ואמצע הפנים מתחילות לאבד מגמישותן וצונחות ובכך גורמות לאזור קטן לשקוע ולהיות חשוף מתחת לעפעף התחתון. כתוצאה מכך, נגרמת תופעה הנקראת "שלדיות" (Skeletonization).
• אצל חלק מהמטופלים, קיימת הצטברות נוזלים באזור המשולש שבין הרקמות הקיימות מעל העצם בקצה החיצוני התחתון של העפעף התחתון (Malar Mound).
• הרצועות המחזיקות את העפעפיים התחתונים במצב מתוח מתרופפות כתוצאה מתהליך ההזדקנות וגורמות לצניחה של העפעף התחתון כלפי מטה. הדבר גורם להיווצרות קמטים בעור ולמראה של עין עייפה. לרוב, שלא כמו בעפעפיים העליונים, לא מופיעים עודפי עור מהותיים בעפעפיים התחתונים אך ה'שקיות' יוצרות מראה של עפעפיים נפוחים.

לצד השיקולים הרפואיים לביצוע ניתוח עפעפיים תחתונים להעלמת ה'שקיות' מתחת לעיניים עומד השיקול השכיח ביותר והוא הגורם האסטטי. חשיבות מראה העיניים וסביבתן ניכרת בהשפעתה על מראה הפנים הכללי. אנשים מתבגרים מודעים לבעיה ורואים בעודפי העור המצטברים סביב העיניים מטרד הגורם להם להראות עייפים ומבוגרים מכפי גילם. ע"מ לפתור את בעיית השקיות מתחת לעיניים, להצעיר ולרענן את מראה הפנים פונים יותר ויותר אנשים, נשים וגברים כאחד לניתוח עפעפיים תחתונים מטעמים קוסמטיים.

כיצד נטפל ב עפעפיים תחתונים ('שקיות')?

הפתרון לשקיות מתחת לעיניים ומראה עפעפיים נפוחים, הינו פתרון כירורגי, ניתוח עפעפיים תחתונים – בלפרופלסטי תחתון. מטרת הניתוח היא להחזיר לעפעפיים רעננות וליצור מראה טבעי וחלק באזור המחבר את הלחיים לעפעפיים התחתונים, תוך שמירה על תפקוד מלא ותקין של העפעף.

ניתן לבצע ניתוח עפעפיים תחתונים להסרת ה"שקיות" ע"י הרדמה מקומית באזור הניתוח, כאשר ניתן להוסיף אלחוש דרך הוריד ע"מ להביא את המנותח למצב נינוחות מקסימאלי. רוב המטופלים מציינים כי אינם זוכרים כלל את הניתוח או שהרגישו חלק קטן מהניתוח כולו.
בהשוואה להרדמה כללית שתתבצע רק במקרים מיוחדים משיקולי הרופא המנתח, הרדמה מקומית בטוחה יותר, מפחיתה דימומים ודורשת הליך החלמה קצר יותר.
במהלך ניתוח עפעפיים תחתונים יבצע הרופא המנתח מיקום מחדש של השומן הארובתי תוך הסרה מבוקרת של חלק ממנו אם נדרש והסרת עור עודף במידת הצורך. המטופל משתחרר הביתה ללא תחבושת כשעה לאחר הניתוח.

האם ניתוח עפעפיים תחתונים רפואי או קוסמטי?

עפעפיים נפוחות נחשבת כמטרד קוסמטי ולכן ניתוח להסרת 'שקיות' מתחת לעיניים אינו נכלל בסל הבריאות. בעיות של רפיון רקמות בעפעף התחתון כמו אנטרופיון/אקטרופיון הינם מצבים רפואיים לכל דבר.

מהלך ניתוח עפעפיים תחתונים

ישנן גישות שונות לניתוחי עפעפיים תחתונים. קונספט חדשני בניתוחים פלסטיים גורס כי הפנים מאבדות את המראה הרענן ומפתחות מאפיינים של זקנה כתוצאה משקעים כמו גם מניוון של הרקמות הרכות.

הגישה המסורתית להשגת שיפור באמצעות ניתוח פלסטי של שקיות העפעפיים התחתונים, היא הסרה של הגורם השומני להיווצרות הבקע. בעוד שבגישה זו יוסרו השקיות, יכול הליך זה להשיג תוצאה הפוכה אצל מטופלים רבים ועלול להעלים את הרקמות הרכות המסתירות את שולי הגבול התחתון של הארובה (Infraorbital Rims), ובכך ליצור חלל בעל מראה שלדי של עיגולים שחורים. המראה שמתקבל הפוך למראה הפנים הצעיר שרצינו לקבל בו הרקמות הרכות מלאות ויוצרות מראה חלק באזור המחבר את הלחיים לעפעפיים התחתונים.

על כן, לא סביר כי טיפול בגישה המסורתית להעלמת השומן, יאפשר מסגרת עפעפיים תחתונים צעירה ומלאה. הדבר מתנגש עם הקונספט שבמרכזו הטענה כי הזדקנות עור הפנים נגרמת כתוצאה ממשקעים ברקמות הרכות.

פותחו מספר גישות ניתוחיות על מנת לטפל בבעיה זו. אחת הטכניקות, שזכתה לחשיבות רבה, היא שחרור רקמת הפריוסט בגבול התחתון של הארובה (Arcus Marginalis Release), בה מקדמים את השומן המצטבר במקום להעלים אותו על מנת לבנות ולעצב מחדש את הרקמות הרכות שבעפעפיים התחתונים. טכניקה זו, תוכננה על מנת להסתיר את המבנה השלדי של ה- Inferior Orbit הנמצא בגבול התחתון ולאפשר קו מסגרת צעיר יותר בסביבות גבולות העפעפיים התחתונים.

במידה ויש צורך להסיר עור עודף במהלך ניתוחי עפעפיים תחתונים או כאשר יש צורך לקבע את השריר הOrbicularis , נעשה חתך במרחק של כ 1-2 מילימטרים מהריסים התחתונים. ייצוב שריר ה Orbicularis והסרת עודפי עור נעשה בקפדנות ע"מ לא לגרום לאקטרופיון ולעיתים נדרשות גם פעולות לייצב מחדש גם את הספטום. כאשר אין עודפי עור יבצע המנתח את החיתוך דרך הלחמית (חיתוך פנימי), הליך הנקרא Trans Conjunctival Blepharoplasty.

לפני ניתוח עפעפיים תחתונים

בפגישת הייעוץ, לפני הניתוח להסרת שקיות מתחת לעיניים – ניתוח עפעפיים תחתונים, במרפאה של ד"ר בריסקו תשאל/י שאלות על מצבך הבריאותי הנוכחי ועל ההיסטוריה הרפואית שלך. על תרופות אותן את/ה נוטל/ת, על תרופות להן את/ה אלרגי/ת, האם את/ה מעשן ועל ניתוחים קודמים אותם עברת.

לאחר בדיקה מקיפה ידבר ד"ר בריסקו על הבעיה ממנה אתה סובל והגישות לטיפול עליהן הוא ממליץ, במקביל ישמע ד"ר בריסקו מה הציפיות שלך מניתוח עפעפיים תחתונים להסרת השקיות מתחת לעיניים, מה החרדות, אם יש, ויסביר על סוג הניתוח, או שילוב של ניתוחים שמתאים ספציפית לך.

חשוב להבין לפני ניתוח עפעפיים תחתונים את השיקולים לגישת המנתח ולהיות שלם עם ההחלטה שהתקבלה בפגישת הייעוץ. ד"ר בריסקו קשוב במיוחד לפציינטים ומקפיד להגיע עם כל פציינט לתאום ציפיות.

לפני ניתוח עליך לעבור מספר בדיקות דם וא.ק.ג. הבדיקות והטפסים נועדו למענך ולטובת בריאותך, על כן יש לענות עליהם בשלמותם ובכנות. אלו נדרשים על מנת לאפשר לרופא המנתח שלך להתכונן ככל הניתן לקראת הניתוח. אם אינך בטוח בשמות התרופות אשר הינך נטול, הבא אותם עימך. במהלך שלב ההכנות יאמר לך באם עלייך להפסיק לקחת חלק מהן. לדוגמא, אם הינך נוטל אספירין המכיל (Medicines or Anticoagulants), ייתכן ותאלץ להפסיק לקחת אותו זמנית, או להפחית את המינון במשך שבועיים טרום-הניתוח. מומלץ להפסיק לעשן במשך 6-8 שבועות לפני הניתוח.

במהלך ההכנות לניתוח, תבוצע בדיקה מקיפה של העיניים. הראייה בכל אחת מן העיניים נמדדת, מצב שק הדמעות נקבע ואחורי העין (Retina), כמו כן נבדקים גם העפעפיים. המנתח בודק את מצב העור הכללי, לדוגמא, המצאות צלקות או פצעי אקנה (פצעי בגרות) ולקחת תמונה של הפנים והעפעפיים לפני הניתוח על מנת שניתן יהיה להשוות את תוצאות הניתוח למצב המקורי. התמונות הינן חסויות וניתן יהיה לעשות בהן כל שימוש אחר באישור בכתב של המטופל בלבד, למעט התיק הרפואי.

ביום הניתוח עליך להגיע לבית החולים אם תוצאות הבדיקות אותן התבקשת לעשות כאשר הינך בצום של שש שעות ללא אוכל ומים (ניתן לשתות מים בלבד בשלוש שעות הראשונות של הצום).

מה עליי לצפות שיתרחש בבית החולים?

במהלך שהותך בבית החולים, יוסבר לך האופן בו יבוצע הניתוח להסרת השקיות מתחת לעיניים ולאחר מכן תתבקש לחתום על טופס הסכמה המאשר כי אתה מבין את הליך הניתוח ומודע לסיבוכים האפשריים במהלכו וכתוצאה ממנו. סיבוכים נדירים יתוארו, כמו גם סיבוכים שכיחים יותר. במידה וקיימות שאלות או דאגות, יש לוודא כי תקבל מענה על כולן, לפני שאתה חותם על טופס ההסכמה.

בתום הניתוח תועבר לחדר התאוששות ותשוחרר לביתך מיד לאחר שתיבדק על ידי הרופא המנתח והרופא המרדים שיוודאו שמצבך יציב. עלייך לוודא כי הינך מגיע עם בן-לוויה על מנת שיוכל לקחתך הביתה.

מה קורה לאחר ניתוח עפעפיים תחתונים?

לאחר ניתוח עפעפיים תחתונים, תשלח הביתה ללא כל חבישה ויינתנו לך הוראות להמשך טיפול. תתבקש לנקות את העפעפיים בעדינות באמצעות פד עדין עם מים פושרים או מים מבקבוק סטרילי ולמרוח את המשחה האנטיביוטית על התפרים שלוש פעמים ביום במשך שבועיים. בבדיקה שלאחר שבועיים ישונה המינון לפי הצורך. התפרים הינם תפרים מתמוססים, אך לרוב יוסרו במרפאה לאחר שבועיים. על העור שמסביב לעין להיות מוגן מחשיפה לשמש ע"י שימוש במשקפי שמש. יש להימנע ממריחת מייק-אפ במשך שבועיים לפחות, כשלאחר מכן, מומלץ להשתמש במייק אפ מבוסס מינרלים.

עיקר הסימנים ושטפי הדם בעור והנפיחות הנגרמים כתוצאה מהניתוח עפעפיים עליונים נעלמים בדרך כלל תוך שבועיים-שלושה, ההחלמה המלאה תארך קצת יותר זמן, כאשר תוצאת הניתוח הסופית נראות לאחר מספר שבועות. יש לקחת נתונים אלו בחשבון כאשר קובעים את תאריך הניתוח ולהבין כי כל פציינט מגיב באופן שונה לניתוח. הצלקות משנות גוון בהדרגה לכדי סימנים לבנים תוך מספר שבועות. אלו שנמצאות בעפעפיים העליונים, מוחבאות בתוך קמטי העור, ואלו שבעפעפיים התחתונים, כמעט ואינן נראות מתחת לריסים.

במהלך השבועיים-שלושה הראשונים שלאחר הניתוח, ניתן במידת הצורך להשתמש בתכשיר דמעות מלאכותיות. חשוב לזכור כי אין למשוך את העפעפיים התחתונים מטה, על מנת להשתמש במשחות ובטיפות.

היום שלמחרת ניתוח עפעפיים תחתונים

  • יש לנוח ככל הניתן, להימנע מלהתכופף וממאמץ מיותר. ניתן ומקובל לאכול ארוחת ערב ולצפות קצת בטלוויזיה בערב. בזמן השינה יש לישון תוך הטיית הראש ב 20-30 מעלות למעלה ע"י הגבהת המזרן עם שתי כריות מתחתיו.
  • במידה ונוזל מעט דם מהחתך בעפעפיים התחתונים, מדובר בתופעה שגרתית שאינה חריגה כלל.
  • יש להשתמש בקומפרסים קרים במהלך היום ולפני השינה.
  • יש למרוח על התפרים משחה אנטיביוטית על פי הוראות הרופא.
  • במידה וקיימת אי נוחות או כאבים, ניתן להשתמש באקמול או באופטלגין להקלה.
  • בימים הראשונים שלאחר ניתוח עפעפיים תחתונים צפויות להופיע בצקות המלוות בשטפי דם אצל חלק מהמנותחים, תופעה זו צפויה ורגילה ואינה משפיעה על סגירה תקינה של העפעפיים. לרוב המנותחים יספגו הבצקות עד עשרה ימים מיום הניתוח, יש כאלה שתהליך ההחלמה יארך זמן ממושך יותר.
  • ניתן להמשיך בפעילות השגרתית, אך יש להימנע ככל הניתן מלהתכופף או ממאמץ יתר לפחות למשך עשרה ימים. פעילות כמו מכון כושר או עיסוק בספורט כלשהו בתקופה זו יפגעו בהחלמה ובתוצאות הניתוח.
  • לאחר ניתוח עפעפיים תחתונים, יתכן כי הראייה תהיה מעט מטושטשת מהנפיחות ומהשימוש במשחה. עבודה מול מחשב או קריאה של טקסטים תהיה מעט קשה, אך לא תפגע בעיניים או בעפעפיים.
  • ניתן להתקלח ולחפוף את השיער, תוך כדי הקפדה לייבש את עור הפנים בזהירות ובעדינות ולא לבוא במגע עם איזור הניתוח, שכן התפרים עדינים ויכולים להיפתח ולפגוע בתהליך ההחלמה ובתוצאות הניתוח.
  • יש להמשיך למרוח את המשחה האנטיביוטית שלוש פעמיים ביום במשך שבועיים.
  • במידת הצורך, ניתן להשתמש בטיפות עיניים על מנת להרגיע את האזור.
  • פעילות גופנית מתונה כגון הליכה קלה, תתאפשר לאחר כשלושה ימים. יש להימנע מפעילויות אינטנסיביות כגון ריצה ואירובי לפחות למשך עשרה ימים. משחייה יש להימנע במשך כשבועיים לפחות.
  • התפרים הנמסים באזור החתכים יוסרו כעבור שבועיים לאחר הניתוח.
  • שימוש קל במייק-אפ באזור הלחיים יכול לעזור על מנת להסתיר את שטפי הדם. איפור רגיל עבור אזור העיניים \ עפעפיים ניתן לשימוש רק לאחר עשרה ימים.
  • סיבוכים אפשריים בניתוחי עיניים
  • סיבוכים בניתוחי עיניים פלסטיים נדירים מאוד כאשר הינם מבוצעים ע"י רופא אקולופלסטיקאי מנוסה. ישנם סיבוכים/ תופעות שכיחות לאחר ניתוחים אילו וישנם סיבוכים נדירים מאד. אציין חלק מהם:
  • סיבוכים שכיחים :
  • טשטוש ראייה קל – לרוב נמשך משעות ספורות ועד יום יומיים לאחר הניתוח. תרחיש זה יתכן כתוצאה ממספר סיבות כגון: מריחת משחה בעין מיד לאחר הניתוח, החלשות השריר השולט על תנועת העין כתוצאה מהרדמה מקומית במהלך הניתוח, או נפיחות האזור סביב העין (Conjunctiva). נפיחות של איזור זה נקראת Chemosis ואצל חלק מהמטופלים יתכן ותיפתר רק לאחר מספר שבועות. במידה והטשטוש נמשך יותר מ-48 שעות, יש להיוועץ עם הרופא המנתח.
  • דמעת – מדובר בתרחיש נפוץ בימים הראשונים שלאחר הניתוח, כתוצאה מגירוי העין.
  • חוסר נוחות – או כאב קל שניתן לפתור ע"י לקיחת משככי כאבים כמו אקמול או אופטלגין.
  • עיניים יבשות – תרחיש זה יכול להמשך כשבועיים-שלושה לאחר הניתוח. הטיפול בתופעה זו, דורש "שימון" של העיניים מדי שעה-שעתיים, תוך שימוש בדמעות מלאכותיות במהלך היום (Viscotears) ובמשחה במהלך הלילה (Lacrilube). עם הזמן, ניתן יהיה להפחית באופן הדרגתי את השימוש בתכשירים אלו, על אף שקיימת האפשרות כי יהיה צורך לשימוש ממושך בהם.
  • שטפי דם Haematoma)) –  הצטברות דם מסביב לעפעפיים או מאחורי גלגל העין.  תופעה זו המתרחשת בפתאומיות מאחורי גלגל העין, עלולה לגרום לאיבוד הראיה אם לא תטופל כראוי. מנתחים אקולופלסטיים מיומנים למנוע ולטפל בעת הצורך בבעיה כזו.
  • מצמוץ עפעפיים אינו מכסה את גלגל העין כולו – תופעה זו מתרחשת למשך זמן קצר לאחר הניתוח ומטופלת באופן שגרתי באמצעות טיפות ליצירת דמעות מלאכותיות.
  • סיבוכים נדירים:
  • פגיעה בשכבת גלגל העין (Corneal Abrasion) – פגיעה כזו גורמת לכאב מתמשך. אם הכאב ממשיך לאחר מספר שעות מתום הניתוח, יש ליידע את הרופא המנתח. זוהי בעיה נדירה ביותר כאשר הניתוח מבוצע בידי מנתח אקולופלסטי.
  • פגיעה בשריר – פגיעה בשריר האחראי על תנועת גלגל העין תגרום לטשטוש ראיה או לראייה כפולה, זוהי בעיה נדירה ביותר, אך לרוב נפתרת מעצמה עם הזמן.
  • פטוזיס – מצב בו העפעף העליון לא נפתח כתוצאה ממתיחת השריר או הגיד השולט בפעולה, על מנת לטפל בתרחיש זה, יש צורך בניתוח נוסף. ניתוחים אלו מתבצעים ע"י מנתחים אקולופלסטיים.
  • זיהום – זיהום כתוצאה מהניתוח הוא נדיר. חשוב מאוד לבצע את הפעולות הנדרשות בתום הניתוח על מנת למנוע בעיה שכזו.

לתיאום תור חייגו: 072-3969917

מרפאות: הברזל 20, בניין אסותא רמת החייל ת"א / יצחק רבין 18, עפולה​

Call Now Button