The Art Of Eyes

לתיאום תור חייגו: 072-3969917

ת"א: הברזל 20, רמת החייל | עפולה: יצחק רבין 18

תאמו פגישה:

מלאו פרטיכם וניצור קשר בהקדם:

גידולים בארובת העין

גידולים בארובת העין – Orbital Tumors

ארובת העין הינה חלק בגולגולת שבתוכו ממוקמת העין. העין מחוברת באמצעות שרירים לדפנות הארובה והם האחראים על תנועות העין והעפעפיים. ארובת העין מורכבת מדפנות ומכילה שרירים, עצבים וכלי דם העטופים בשומן.

זיהומים ודלקות בארובת העין, מחלת בלוטת התריס (טירוייד), שברים בארובה כתוצאה מטראומה, וכמו כן גידולים בארובת העין הינם חלק ממחלות ארובת העין המהוות איום לעצם הראיה. רוב הגידולים בארובת העין שפירים אך ישנם כמובן גם גידולים ממאירים ואף כאלה המהווים סכנת חיים. הסימנים להמצאות גידולים בארובת העין יבואו ליידי ביטוי בהופעת בלט עין (Proptosis), פזילה, כאבים, ירידה בראיה ואובדן ראיה. גידולים בארובת העין יכולים להתגלות בעקבות בדיקת C.T. או בדיקת MRI שנעשו לצורך מטרה אחרת. מקור הגידולים בארובת העין יכול להופיע כמקור ראשוני בארובה או כגידול משני, כגרורה של גידול ממקור אחר בגוף, לדוגמא סרטן השד, רחם וריאות שולחים גרורות לארובת העין.

סוגי גידולים בארובת העין:

ישנם סוגים שונים של גידולים בארובת העין ממאירים או שפירים. הגידולים יכולים להופיע כתוצאה מגידול לא טבעי של כלי דם, גידולים דלקתיים או מרקמה, הערכה לגבי סוג הגידול נוכל לקבל רק לאחר הדמיה ובדיקה.

הגידול הנפוץ ביותר בארובת העין שפיר ומורכב מכלי דם ונקרא Covernous Hemangioma. הגידול הממאיר השכיח בארובה הינו לימפומה- Lymphoma שיכול להופיע מלבד בארובת העין, גם בלחמית, בגלגל העין ובעפעפיים. ישנם מספר סוגים של לימפומה, כאשר אלו המצויים בארובת העין קלים יותר לטיפול והריפוי בהם בעל אחוזי הצלחה גבוהים.

האבחנה לסוג הגידולים בארובת העין נעשית ע"י לקיחת ביופסיה שמתבצעת ברוב המקרים בהרדמה מקומית. לאחר הביופסיה חשוב לעבור סדרה של בדיקות ע"י רופא הימטואונקולוג (רופא המומחה בסרטן הדם), בדיקות הכוללות לקיחת דגימת מח-עצם, C.T., P.E.T. ולעיתים בדיקות גנטיות. גידולים אלו אינם אגרסיביים ואופן הטיפול נקבע ע"י הרופא ההימטואונקולוג בהתאם לממצאי הבדיקות. בד"כ אם נמצא הגידול בארובת העין בלבד הטיפול המקובל יעשה ע"י הקרנות, לעיתים יעשה טיפול ע"י כימותרפיה ולעיתים יש צורך בשילוב של השניים. ישנו טיפול בעזרת נוגדנים שתוקפים את הגידול אך השימוש בטיפול זה תלוי בממצאי הפתולוגיה לאחר צביעות מיוחדות.

בדיקת C.T. או MRIמאפשרות לקבל אינפורמציה לגבי מראה הגידול בארובת העין, גודל, מרקם, מיקום ופיזור. בנוסף יש לבצע בדיקת עיניים מלאה, בדיקת שדה ראיה, בדיקת ראיית צבעים ועוצמת אור, מידת בלט העין נמדדת כרוטינה. לאחר הבדיקה הקלינית וההדמיה תינתן הערכה מהו סוג הגידול ויוחלט על ביופסיה או כריתת הגידול בשלמותו. כאשר שולי הגידולים בארובת העין מוגדרים השאיפה להוציא את הגידול בשלמותו במקרים בהם יש פיזור תילקח ביופסיה.

ניתוח להוצאת גידולים בארובת העין

הניתוח יכול להתבצע בהרדמה כללית או בהרדמה מקומית ע"פ מצב המטופל ושיקולי הרופא המנתח. לאחר הניתוח הרקמה נשלחת לבדיקה פתולוגית והמשך טיפול במידה ויש צורך נקבע ע"פ תוצאות הבדיקה. ברוב המקרים לאחר ניתוח להוצאת גידולים בארובת העין משתחרר המנותח לביתו בין יום ליומיים אך יש מקרים המצריכים אשפוז ארוך יותר. לאחר ניתוח יש לעקוב אחר המטופל לפחות אחת לשנה.

לתיאום תור חייגו: 072-3969917

מרפאות: הברזל 20, בניין אסותא רמת החייל ת"א / יצחק רבין 18, עפולה​

Call Now Button