דלקות בארובה

דלקות בארובה – Orbital Infections

זיהומים בארובת העין מופיעים לרוב כתוצאה מדלקות בסינוסים המתפשטות לחלל הארובה. כמו כן יכולה להופיע דלקת כתוצאה מחדירה של גוף זר לאזור ארובה העין או כתוצאה מזיהום בעור. לעיתים נדירות מאד שולח מוקד זהום אחר בגוף גרורה זיהומית לארובה.

סימפטומים לדלקות בארובה

סימפטומים לזיהום ודלקות בארובה יבואו לידי ביטוי בד"כ בצורת חום גבוה, בלט עין, עפעף סגור באופן חלקי או באופן מלא תלוי בחומרת הזיהום ויתכנו בצקות מסביב לעין. בבדיקת הפציינט ברוב המקרים נמצאת הגבלה בתנועות העיניים ובמצב קשה יתכנו סימני לחץ על עצב הראיה וירידה בחדות הראיה. זהום מסוג מורסה (אבצס) נפוץ ביותר וממוקם לרוב מתחת לרקמה העוטפת את העצם, Subperiostial Abscess.

הטיפול בדלקות

לאחר בדיקה קלינית של רופא עיניים יש צורך, ברוב המקרים, לבצע בדיקת C.T. . ארובה וסינוסים. לפי ממצאי הבדיקה יוחלט אם להתחיל טיפול אנטיביוטי או אם יש צורך בניתוח, דחיפות הניתוח תקבע ע"פ חומרת מצב הפציינט. רוב המקרים של המצאות זיהומים בארובת העין מסתדרים ע"י טיפול אנטיביוטי דרך הוריד ואין צורך בניתוח.

במקרים שיש לחץ על עצב הראיה וסכנה לראיה מבצעים ניתוח דחוף ע"מ לשחרר את המוגלה ולהוריד את הלחץ על העצב. ההחלטה לבצע ניתוח נקבעת משיקולי הרופא המנתח ע"פ מיקום המורסה, זמן הטיפול הנדרש באנטיביוטיקה והתגובה והאם יש סכנה מיידית לעין. יש לציין שמורסה בארובת העין הינה אחד המקרים הדחופים והמסוכנים ביותר ברפואת עיניים, דלקות בארובה.

סוגי זיהומים בארובת העין

לצד הזיהומים הדלקתיים ישנו סוג נוסף של זיהומים הנגרמים כתוצאה מפטרייה (Mucormycosis) סוג זה של זיהומים תוקפני בארובה בד"כ אצל חולים שהמערכת החיסונית שלהם חלשה כדוגמת חולים סוכרתיים או חולי סרטן מסוגים מסוימים כמו סרטן הדם. האבחנה נעשית ע"י בדיקת הפציינט וביופסיה. מאחר ומקור הזיהום בסינוסים, יעשה הניתוח בשילוב עם רופא א.א.ג. מטרת הניתוח במקרים אילו להוציא את הרקמה הנגועה ויש צורך בטיפולים תרופתיים חזקים אנטי פיטרתיים.