The Art Of Eyes

לתיאום תור חייגו: 072-3969917

ת"א: הברזל 20, רמת החייל | עפולה: יצחק רבין 18

תאמו פגישה:

מלאו פרטיכם וניצור קשר בהקדם:

הרמת עפעפיים עליונים

מהו ניתוח הרמת עפעפיים?

ככל שאנו מתבגרים, במהלך השנים, נוטות העפעפיים העליונים 'ליפול'. מאחר שהעור בעפעף העין דק יותר מהעור בשאר חלקי הפנים, העיניים וסביבתן הן לרוב הראשונות להפגין סימנים חיצוניים הקשורים לגיל ועם הזדקנות העור מתקבל מראה של עפעפיים נפולות.

נפילת עור העפעף העליון נגרמת כתוצאה מרפיון רקמות העפעף אל מפתח העין המלווה לעיתים בהצטברות רקמה שומנית. היווצרות עודפי העור ה'רוכבים' על העפעפיים ומכבידים עליהם גורמים להגבלה בשדה הראיה ולמראה עייף ומבוגר המהווה בעיה אסתטית. מצב זה של עפעפיים נפולות נקרא דרמטוכלזיס. הפתרון המוצע לבעיה כירורגי, ניתוח הרמת עפעפיים הנקרא בעגה המקצועית ניתוח בלפרופלסטי. זהו ניתוח עפעפיים עם אפקט קוסמטי שבמהלכו מסירים את עודפי העור מהעפעף העליון במטרה להשיב מראה טבעי ורענן.

במקרים בהם מופיעות 'שקיות' מתחת לעיניים, עודפי עור ו/או שומן בעפעף התחתון ניתן לבצע ניתוח בלפרופלסטי תחתון להסרתם, ניתוח עפעפיים תחתונים. לעיתים נעשה הניתוח רק בעפעפיים התחתונים אך לרוב ניתוחים אילו משולבים עם ניתוח להרמת עפעפיים עליונים. ישנם מקרים בהם נעשים ניתוחי עפעפיים המשולבים עם ניתוח להרמת גבות.

יתרונות ניתוח הרמת עפעפיים

המסגרת הכללית של הפנים נוטה להשתנות בהדרגתיות עם השנים ואיתה משתנה אזור העיניים והעפעפיים. העיניים והעפעפיים מהווים את נקודת המפגש הראשונה בין בני האדם, ולמעשה הינם המוקד הראשון להערכה ההדדית, ומכאן החשיבות הרבה שמייחסים אנשים לשמירה על מראה עיניים טבעי ורענן.

אם נחלק את הפנים לאזורים: מצח, גבות ועפעפיים עליונים-אזור עליון, עפעפיים תחתונים והלחיים- אזור אמצעי, ובחלק התחתון אזור השפתיים, סנטר וצוואר. נראה שעל מנת להצעיר את כלל הפנים, יש לבצע הרמת מצח, הרמת עפעפיים (בלפרופלסטי), הרמת לחיים והרמת צוואר, ניתוח מורכב ויקר.

מאחר ועור העפעפיים הוא הראשון "להזדקן" אנשים רבים עוברים ניתוח הרמת עפעפיים לפני או במקום שחזור פנים מלא. על ידי ניתוח בלפרופלסטי להרמת עפעפיים עליונים המשולב עם ניתוח להסרת שקיות מתחת לעיניים בעפעפיים התחתונים, נטפל בשניים מתוך שלושת האזורים שצוינו, תוך הקטנת סיכון, צמצום עלויות וקיצור משך זמן החלמה ונקבל מראה פנים טבעי ורענן.

הגורמים לעפעפיים נפולות

ישנם מספר גורמים לתופעת עפעפיים נפולות, כגון נזקי שמש, עישון והבולט ביניהם, תורשה. כל אלו משפיעים בהדרגתיות על מצב גמישות רקמות העפעף ויוצרים החמרה המביאה למראה רפוי ולקמטים. בערך משנות השלושים המאוחרות תחילת שנות הארבעים לחיינו מאבדת שכבת העור הדקה של העפעפיים העליונים מגמישותה, שינויים ברקמות בשכבת העור הפנימית משפיעים על שכבת המגן החיצונית ויוצרים אזורים עודפים, עודפי עור המתורגמים לקמטים ומראה עפעפיים נפולות.

כתוצאה מה'שקיות' או בשמן הרפואי 'דרמטוכלזיס' נוצרת שכבת עור רפויה הרוכבת ומכבידה על העפעפיים והריסים וגורמת להגבלה בשדה הראיה הישירה וההיקפית והחלשות הראיה. לתקון מראה העפעפיים הנפולות שנוצר נדרש ניתוח להרמת עפעפיים המוכר בשמו הרפואי ניתוח בלפרופלסטי.

עודפי עור בעפעף העליון יתכנו גם כתוצאה מהחלשות שריר הלבטור האחראי על פתיחתו, תופעה המוכרת כצניחת עפעף (פטוזיס) או כתוצאה מהחלשות שרירי הגבות הגורמים לצניחת גבות. צניחת העפעף או צניחת הגבות מפעילים לחץ מעבר לזה שכבר קיים על שכבת העור בעפעפיים ובכך 'תורמים' למראה עפעפיים נפולות.

במקרים אילו בהם העפעפיים העליונים מכוסים על ידי עור שלא רק כתוצאה מעור עודף, ניתוח הרמת עפעפיים אינו הטיפול הנכון ואף עלול להחמיר את המצב. כאן יעריך וישקול הרופא המנתח איזה הליך עליו לבצע, הרמת גבות, תיקון צניחת עפעף או ניתוח משולב של הרמת עפעפיים עליונים (בלפרופלסטי) עם ניתוח הרמת עפעף (פטוזיס) או הרמת גבות. קיימת גם האפשרות לניתוח בשלבים, החלטות אלו מתקבלות בהתאם למקרה הספציפי עבור כל מטופל ובשיתוף איתו.

לצד השיקולים הרפואיים לביצוע ניתוח להרמת עפעפיים עליונים עומד השיקול השכיח ביותר והוא הגורם האסתטי. חשיבות מראה העיניים וסביבתן ניכרת בהשפעתה על מראה הפנים הכללי. אנשים מתבגרים מודעים לבעיית העפעפיים הנפולות ורואים בעודפי העור המצטברים סביב העיניים מטרד הגורם להם להראות עייפים ומבוגרים מכפי גילם. ע"מ לפתור בעיה זו, להצעיר ולרענן את מראה הפנים פונים יותר ויותר אנשים, נשים וגברים כאחד לניתוח הרמת עפעפיים עליונים מטעמים קוסמטיים.

כיצד נטפל בעפעפיים נפולות?

הפתרון לעפעפיים נפולות הינו פתרון כירורגי ניתוח להרמת עפעפיים עליונים-בלפרופלסטי. מטרת הניתוח היא להחזיר לעפעפיים מראה טבעי ותפקוד מלא ע"י הסרת העור העודף ובכך לשפר את איכות הראיה.

ניתן לבצע ניתוח להוצאת עודפי עור ו"שקיות" ע"י הרדמה מקומית באזור הניתוח, כאשר ניתן להוסיף אלחוש דרך הוריד ע"מ להביא את המנותח למצב נינוחות מקסימאלי. רוב המטופלים מציינים כי אינם זוכרים כלל את הניתוח או שהרגישו חלק קטן מהניתוח כולו.

בהשוואה להרדמה כללית שתתבצע רק במקרים מיוחדים משיקולי הרופא המנתח, הרדמה מקומית בטוחה יותר, מפחיתה דימומים ודורשת הליך החלמה קצר יותר.

במהלך ניתוח להרמת עפעפיים מסיר המנתח את עודפי העור והשומן מסביב לעיניים, והמטופל משתחרר הביתה ללא תחבושת, כשעה לאחר הניתוח.

האם ניתוח הרמת עפעפיים רפואי או קוסמטי?

עפעפיים נפולות כתוצאה מעודפי עור מהווה לרוב מטרד קוסמטי ולכן ניתוח להרמת עפעפיים עליונים אינו נכלל בסל הבריאות. ישנם מקרים בהם עודפי העור במצב רפיון קשה וגורמים להגבלה בשדה הראיה, במצבים כאלה יחשב הניתוח להרמת עפעפיים כניתוח רפואי לכל דבר.

מהלך ניתוח הרמת עפעפיים

בשלב ראשון בניתוח להרמת עפעפיים מסמן המנתח בעט סימון מיוחד את מקום החתך על עור העפעף העליון, סימון החתך הראשון נעשה לאורך קו קפל העפעף מעל הריסים. את סימון קו החתך השני מבצע המנתח במרחק משתנה מעל קו קפל העפעף לאחר מדידה של כמות העור העודפת, קונטור החתך הוא פונקציה של כמות עודפי העור שיש להוציא. לפני ביצוע החתך מודד המנתח את עודפי העור להסרה תוך הקפדה לא להוציא יותר מידי ולגרום למראה לא טבעי או לבעיה בסגירת העפעף.

לאחר סימון אזור החיתוך, יתבצע חיתוך העור ע"י מחט קולרדו או בתדרי רדיו. אופציות אלו מפחיתות את עוצמת הדימום ומאפשרות למנתח שליטה בדימום. מחיצת הארובה נחשפת כך שכיסי השומן המרכזי והמשני גלויים וכן שריר הלבטור שאחראי על פתיחת העפעף העליון, במידת הצורך בנוסף להסרת עודפי העור יוסרו גם רקמות שומן. בשלב זה בניתוח להרמת העפעפיים מעצב המנתח את קונטור וצורת העפעף.

על המנתח להקפיד הקפדה יתרה ולנהוג במשנה זהירות עם קבלת ההחלטה על כמות השומן אותה הוא מסיר. הסרת השומן נעשית בכוונת תחילה באופן קונסרווטיבי ע"מ לא להוציא כמות יתרה של שומן, הסרה מופרזת של שומן תגרום למראה חלול לאחר הניתוח וגם בגיל יותר מאוחר כשהגוף סופג שומן של הפנים. במקרים מסוימים לא מסירים שומן בכלל.

עם הסרת כל עודפי העור והשומן בעפעף העליון נתמקד בסגירת העפעף. המנתח יצמיד את חלקי העפעף, בתחילה יתפרו נקודות בתפר אנכי ולאחר מכן יעשה תפר ממושך לספק סגירה של החתך. ד"ר בריסקו משתמש בתפר נספג הנמס כעבור שלושה שבועות. ניתן גם להוציא את התפר כעבור שבועיים בזמן הביקורת. משך ניתוח להרמת עפעפיים עליונים תלוי בסוג ההליך אותו מבצע המנתח ולוקח בין שעה לשעה וחצי.

בניתוחי הרמת עפעפיים משתמש ד"ר בריסקו בגישה ניתוחית להסרת השומן דרך חתכים מקומיים נקודתיים ברקמת הספטום ולא חתך מלא לאורך הספטום כולו כמו בשיטה הקונוונציונאלית. את הטיפול בשריר הלבטור במידה ונדרש, מבצע ד"ר בריסקו בגישה נפרדת באותו ניתוח. טכניקה זו של ניתוחי הרמת עפעפיים עליונים מצמצמת את הטראומה באזור העיניים ונותנת תוצאה סימטרית וטבעית יותר.

סוג ניתוח הרמת עפעפיים מותאם לבעיה ממנה סובל הפציינט. כאשר לפציינט עפעפיים נפולות עקב בעיה של עודף עור בלבד יבוצע ניתוח להסרת עודפי עור. במידה והעפעף נפול כתוצאה מבליטה של שק השומן ולא קיים עור עודף בעפעף העליון, ניתן לבצע הסרת שומן דרך חתן בחלק הפנימי של העפעף, ללא יצירת צלקת חיצונית.

ברוב המקרים מתבצע ניתוח הרמת עפעפיים עליונים תחת הרדמה מקומית עם או בלי אלחוש על מנת להביא את הפציינט לנינוחות במהלך הניתוח ולשם הפחתת הדימום. במקרים נדירים בהם יש צורך יתבצע הניתוח תחת הרדמה כללית ע"פ שיקולי הרופא המנתח.

לפני ניתוח הרמת עפעפיים

בפגישת הייעוץ, לפני ניתוח הרמת עפעפיים , במרפאה של ד"ר בריסקו תשאל/י שאלות על מצבך הבריאותי הנוכחי ועל ההיסטוריה הרפואית שלך. על תרופות אותן את/ה נוטל/ת, על תרופות להן את/ה אלרגי/ת, האם את/ה מעשן ועל ניתוחים קודמים אותם עברת.

לאחר בדיקה מקיפה ידבר ד"ר בריסקו על הבעיה ממנה אתה סובל והגישות לטיפול עליהן הוא ממליץ, במקביל ישמע ד"ר בריסקו מה הציפיות שלך מהניתוח להרמת עפעפיים, מה החרדות, אם יש, ויסביר על סוג הניתוח או שילוב של ניתוחים שמתאים ספציפית לך.

חשוב להבין לפני ניתוח הרמת עפעפיים את השיקולים לגישת המנתח ולהיות שלם עם ההחלטה שהתקבלה בפגישת הייעוץ. ד"ר בריסקו קשוב במיוחד לפציינטים ומקפיד להגיע עם כל פציינט לתאום ציפיות.

לפני ניתוח הרמת עפעפיים עליך לעבור מספר בדיקות דם וא.ק.ג. הבדיקות והטפסים נועדו למענך ולטובת בריאותך, על כן יש לענות עליהם בשלמותם ובכנות. אלו נדרשים על מנת לאפשר לרופא המנתח שלך להתכונן ככל הניתן לקראת הניתוח. אם אינך בטוח בשמות התרופות אשר הינך נטול, הבא אותם עימך. במהלך שלב ההכנות יאמר לך באם עלייך להפסיק לקחת חלק מהן. לדוגמא, אם הינך נוטל אספירין המכיל (Medicines or Anticoagulants), ייתכן ותאלץ להפסיק לקחת אותו זמנית, או להפחית את המינון במשך שבועיים טרום הניתוח. מומלץ להפסיק לעשן במשך 6-8 שבועות לפני הניתוח.

במהלך ההכנות לניתוח הרמת עפעפיים תבוצע בדיקה מקיפה של העיניים. הראייה בכל אחת מן העיניים נמדדת, מצב שק הדמעות נקבע ואחורי העין (Retina), כמו כן נבדקים גם העפעפיים. המנתח בודק את מצב העור הכללי, לדוגמא, המצאות צלקות או פצעי אקנה (פצעי בגרות) ונלקחת תמונה של הפנים והעפעפיים לפני הניתוח על מנת שניתן יהיה להשוות את תוצאות הניתוח למצב המקורי. התמונות הינן חסויות וניתן יהיה לעשות בהן כל שימוש אחר באישור בכתב של המטופל בלבד, למעט התיק הרפואי.

ביום הניתוח עליך להגיע לבית החולים אם תוצאות הבדיקות אותן התבקשת לעשות כאשר הינך בצום של שש שעות ללא אוכל ומים (ניתן לשתות מים בלבד בשלוש שעות הראשונות של הצום).

מה עליי לצפות שיתרחש בבית החולים?

במהלך שהותך בבית החולים, יוסבר לך האופן בו יבוצע הניתוח להרמת עפעפיים ולאחר מכן תתבקש לחתום על טופס הסכמה המאשר כי אתה מבין את ההליך הניתוחי ומודע לסיבוכים האפשריים במהלכו וכתוצאה ממנו. סיבוכים נדירים יתוארו, כמו גם סיבוכים שכיחים יותר. במידה וקיימות שאלות או דאגות, יש לוודא כי תקבל מענה על כולן, לפני שאתה חותם על טופס ההסכמה.

בתום הניתוח תועבר לחדר התאוששות ותשוחרר לביתך מיד לאחר שתיבדק על ידי הרופא המנתח והרופא המרדים שיוודאו שמצבך יציב. עלייך לוודא כי הינך מגיע עם בן-לוויה על מנת שיוכל לקחתך הביתה.

מה קורה לאחר ניתוח הרמת עפעפיים?

לאחר ניתוח הרמת עפעפיים תשלח הביתה ללא כל חבישה ויינתנו לך הוראות להמשך טיפול. תתבקש לנקות את העפעפיים העליונים בעדינות באמצעות פד עדין עם מים פושרים או מים מבקבוק סטרילי ולמרוח את המשחה האנטיביוטית על התפרים שלוש פעמים ביום במשך שבועיים. בבדיקה שלאחר שבועיים ישונה המינון לפי הצורך. התפרים הינם תפרים מתמוססים, אך לרוב יוסרו במרפאה לאחר שבועיים. על העור שמסביב לעין להיות מוגן מחשיפה לשמש ע"י שימוש במשקפי שמש. יש להימנע ממריחת מייק-אפ במשך שבועיים לפחות, כשלאחר מכן, מומלץ להשתמש במייק אפ מבוסס מינרלים.

עיקר הסימנים ושטפי הדם בעור והנפיחות הנגרמים כתוצאה מניתוח להרמת עפעפיים נעלמים בדרך כלל תוך שבועיים-שלושה, ההחלמה המלאה תארך קצת יותר זמן, כאשר תוצאת הניתוח הסופית נראות לאחר מספר שבועות. יש לקחת נתונים אלו בחשבון כאשר קובעים את תאריך הניתוח ולהבין כי כל פציינט מגיב באופן שונה לניתוח. הצלקות משנות גוון בהדרגה לכדי סימנים לבנים תוך מספר שבועות. אלו שנמצאות בעפעפיים העליונים, מוחבאות בתוך קמטי העור, ואלו שבעפעפיים התחתונים, כמעט ואינן נראות מתחת לריסים.

במהלך השבועיים-שלושה הראשונים שלאחר ניתוח הרמת עפעפיים , ניתן במידת הצורך להשתמש בתכשיר דמעות מלאכותיות. חשוב לזכור כי אין למשוך את העפעפיים התחתונים מטה, על מנת להשתמש במשחות ובטיפות.

היום שלמחרת ניתוח הרמת עפעפיים

  • יש לנוח ככל הניתן, להימנע מלהתכופף וממאמץ מיותר. ניתן ומקובל לאכול ארוחת ערב ולצפות קצת בטלוויזיה בערב. בזמן השינה יש לישון תוך הטיית הראש ב 20-30 מעלות למעלה ע"י הגבהת המזרן עם שתי כריות מתחתיו.
  • במידה ונוזל מעט דם מהחתך בעפעפיים העליונים, מדובר בתופעה שגרתית שאינה חריגה כלל.
  • יש להשתמש בקומפרסים קרים במהלך היום ולפני השינה.
  • יש למרוח על התפרים משחה אנטיביוטית על פי הוראות הרופא.
  • במידה וקיימת אי נוחות או כאבים, ניתן להשתמש באקמול או באופטלגין להקלה.
  • בימים הראשונים שלאחר ניתוח להרמת עפעפיים צפויות להופיע בצקות המלוות בשטפי דם אצל חלק מהמנותחים, תופעה זו צפויה ורגילה ואינה משפיעה על סגירה תקינה של העפעפיים. לרוב המנותחים יספגו הבצקות עד עשרה ימים מיום הניתוח, יש כאלה שתהליך ההחלמה יארך זמן ממושך יותר.
  • ניתן להמשיך בפעילות השגרתית, אך יש להימנע ככל הניתן מלהתכופף או ממאמץ יתר לפחות למשך עשרה ימים. פעילות כמו מכון כושר או עיסוק בספורט כלשהו בתקופה זו יפגעו בהחלמה ובתוצאות הניתוח.
  • לאחר ניתוח להרמת עפעפיים, יתכן כי הראייה תהיה מעט מטושטשת מהנפיחות ומהשימוש במשחה. עבודה מול מחשב או קריאה של טקסטים תהיה מעט קשה, אך לא תפגע בעיניים או בעפעפיים.
  • ניתן להתקלח ולחפוף את השיער, תוך כדי הקפדה לייבש את עור הפנים בזהירות ובעדינות ולא לבוא במגע עם איזור הניתוח, שכן התפרים עדינים ויכולים להיפתח ולפגוע בתהליך ההחלמה ובתוצאות הניתוח.
  • יש להמשיך למרוח את המשחה האנטיביוטית שלוש פעמיים ביום במשך שבועיים.
  • במידת הצורך, ניתן להשתמש בטיפות עיניים על מנת להרגיע את האזור.
  • פעילות גופנית מתונה כגון הליכה קלה, תתאפשר לאחר כשלושה ימים. יש להימנע מפעילויות אינטנסיביות כגון ריצה ואירובי לפחות למשך עשרה ימים. משחייה יש להימנע במשך כשבועיים לפחות.
  • התפרים הנמסים באזור החתכים יוסרו כעבור שבועיים לאחר ניתוח הרמת עפעפיים.
  • שימוש קל במייק-אפ באזור הלחיים יכול לעזור על מנת להסתיר את שטפי הדם. איפור רגיל עבור אזור העיניים \ עפעפיים ניתן לשימוש רק לאחר עשרה ימים.
  • סיבוכים אפשריים בניתוחי עיניים

סיבוכים בניתוחי עיניים פלסטיים נדירים מאוד כאשר הינם מבוצעים ע"י רופא אקולופלסטיקאי מנוסה. ישנם סיבוכים/ תופעות שכיחות לאחר ניתוחים אילו וישנם סיבוכים נדירים מאד. אציין חלק מהם:

סיבוכים שכיחים:

^

טשטוש ראייה קל – לרוב נמשך משעות ספורות ועד יום יומיים לאחר הניתוח. תרחיש זה יתכן כתוצאה ממספר סיבות כגון: מריחת משחה בעין מיד לאחר הניתוח, החלשות השריר השולט על תנועת העין כתוצאה מהרדמה מקומית במהלך הניתוח, או נפיחות האזור סביב העין (Conjunctiva). נפיחות של איזור זה נקראת Chemosis ואצל חלק מהמטופלים יתכן ותיפתר רק לאחר מספר שבועות. במידה והטשטוש נמשך יותר מ-48 שעות, יש להיוועץ עם הרופא המנתח.

^

דמעת – מדובר בתרחיש נפוץ בימים הראשונים שלאחר הניתוח, כתוצאה מגירוי העין.

^

חוסר נוחות – או כאב קל שניתן לפתור ע"י לקיחת משככי כאבים כמו אקמול או אופטלגין.

^

עיניים יבשות – תרחיש זה יכול להמשך כשבועיים-שלושה לאחר הניתוח. הטיפול בתופעה זו דורש "שימון" של העיניים מדי שעה-שעתיים, תוך שימוש בדמעות מלאכותיות במהלך היום (Viscotears) ובמשחה במהלך הלילה (Lacrilube). עם הזמן, ניתן יהיה להפחית באופן הדרגתי את השימוש בתכשירים אלו, על אף שקיימת האפשרות כי יהיה צורך לשימוש ממושך בהם.

^

שטפי דם Haematoma – הצטברות דם מסביב לעפעפיים או מאחורי גלגל העין. תופעה זו, המתרחשת בפתאומיות מאחורי גלגל העין, עלולה לגרום לאיבוד הראיה אם לא תטופל כראוי. מנתחים אקולופלסטיים מיומנים למנוע ולטפל בעת הצורך בבעיה כזו.

^

מצמוץ עפעפיים אינו מכסה את גלגל העין כולו – תופעה זו מתרחשת למשך זמן קצר לאחר הניתוח ומטופלת באופן שגרתי באמצעות טיפות ליצירת דמעות מלאכותיות.

סיבוכים נדירים:

^

פגיעה בשכבת גלגל העין (Corneal Abrasion) – פגיעה כזו גורמת לכאב מתמשך. אם הכאב ממשיך לאחר מספר שעות מתום הניתוח, יש ליידע את הרופא המנתח. זוהי בעיה נדירה ביותר כאשר הניתוח מבוצע בידי מנתח אקולופלסטי.

^

פגיעה בשריר – פגיעה בשריר האחראי על תנועת גלגל העין תגרום לטשטוש ראיה או לראייה כפולה, זוהי בעיה נדירה ביותר, אך לרוב נפתרת מעצמה עם הזמן.

^

פטוזיס – מצב בו העפעף העליון לא נפתח כתוצאה ממתיחת השריר או הגיד השולט בפעולה, על מנת לטפל בתרחיש זה, יש צורך בניתוח נוסף. ניתוחים אלו מתבצעים ע"י מנתחים אקולופלסטיים.

^

זיהום – זיהום כתוצאה מהניתוח הוא נדיר. חשוב מאוד לבצע את הפעולות הנדרשות בתום הניתוח על מנת למנוע בעיה שכזו.

לתיאום תור חייגו: 072-3969917

מרפאות: הברזל 20, בניין אסותא רמת החייל ת"א / יצחק רבין 18, עפולה​

Call Now Button